Afschrijven

Afschrijven, wat is het, hoe wordt het berekend en hoe zit het met willekeurige afschrijving?

Afschrijven is verdelen van de kosten van een bedrijfsmiddel over meerdere jaren. Anders dan bij gewone inkopen komen deze kosten als investering op de balans te staan en hebben door middel van afschrijven voor een deel impact op de V&W-rekening. Elk jaar kunt u dus een deel van de kosten aftrekken. Koopt u een bedrijfsmiddel voor minder dan € 450? Dan trekt u het bedrag wel in 1 keer af als kosten.

Voorbeelden van bedrijfsmiddelen zijn:

  • gebouwen, machines, auto’s, inventaris en andere duurzame zaken die u voor de bedrijfsvoering gebruikt (de materiële bedrijfsmiddelen)
  • vergunningen en andere niet-tastbare zaken die nut hebben voor de onderneming en waarvan het gebruik leidt tot een waardevermindering van de vergunningen (de immateriële bedrijfsmiddelen)

Om te kunnen afschrijven op een bedrijfsmiddel, moet u het bedrag bepalen dat u jaarlijks mag afschrijven. Daarvoor hebt u 3 gegevens nodig:

  • de aanschafkosten
    Die bestaan uit de aanschafprijs plus:

    • de aankoopkosten (zoals bijvoorbeeld de notariskosten bij aankoop van onroerend goed).
    • de installatiekosten en de kosten van het bedrijfsklaar maken (bijvoorbeeld de kosten van plaatsing van het bedrijfsmiddel door een ander dan de leverancier), minus
    • kortingen en subsidies, ook als u die achteraf krijgt.
  • de restwaarde
    Dat is de waarde die het bedrijfsmiddel vermoedelijk nog zal hebben op het moment dat u het niet meer kunt gebruiken voor uw onderneming.
  • de vermoedelijke gebruiksduur (in hele jaren)
    In principe is dat de technische levensduur van het bedrijfsmiddel, dus de periode totdat het helemaal versleten is. Maar u mag uitgaan van de economische levensduur als die korter is dan de technische levensduur.

De rekensom wordt dan: afschrijving = (aanschafkosten – restwaarde) / gebruiksduur. De afschrijving is per jaar maximaal 20% op de aanschafkosten van het bedrijfsmiddel, ook al is de economische levensduur korter.

Naast de normale afschrijving mag er in bepaalde gevallen willekeurig afgeschreven worden. Willekeurige afschrijving is van toepassing voor ondernemers die in aanmerking komen voor de startersaftrek. Daarnaast zijn er nog een aantal regels van toepassing, raadpleeg daarvoor uw belastingconsulent.